aandacht voor identiteit

(Ver)nieuwbouw St. Bonifatiuscollege

Het gerenommeerde en populaire St. Bonifatiuscollege in Utrecht groeit uit zijn jas. Het gebouw is verouderd en het aantal leerlingen neemt toe. Voor het klassieke, geschakelde gebouw uit de jaren ’60 hebben wij een toekomstbestendig ontwerp gemaakt. Het onderwijsgebouw behoudt aan de straatzijde zijn herkenbare historische uitstraling. Achter de voorgevel wordt het gebouw grondig vernieuwd en uitgebouwd. Passend bij de onderwijsvisie, flexibel voor de toekomst en een inspirerend nieuw ‘thuis’ voor de leerlingen. Het creëren van eenheid en het leggen van verbindingen tussen de verschillende onderwijsclusters zijn het uitgangspunt.

Functie:
Onderwijsgebouw voor havo, atheneum en gymnasium

Opdrachtgever:
Willibrord Stichting

Locatie:
Utrecht

De school bestaat uit twee gebouwen. Het hoofdgebouw en een gebouw speciaal voor de brugklasleerlingen aan de overzijde van de straat. Een deel van het hoofdgebouw, de twee verouderde gymzalen, wordt gesloopt. Hier, bovenop de bestaande fietsenkelder, komt een nieuw 2-laags bouwdeel dat ruimte biedt aan extra onderwijsruimten. Deze nieuwe onderwijsvleugel zal volledig van hout gemaakt worden, ook de constructie. Voordeel van deze circulaire oplossing is dat deze zeer licht is en daardoor constructief eenvoudig boven op de kelder geplaatst kan worden.

En hoe renoveren we de overige delen van het hoofdgebouw? Dit lossen we praktisch op. Binnen de bestaande draagstructuur is het mogelijk om de klaslokalen groter te maken door de oorspronkelijke gangen toe te voegen. De smalle vleugels worden iets breder. Er komt een duurzaam installatiesysteem en we creëren nieuwe leerpleinen zonder dat zware sloopwerkzaamheden nodig zijn. De gevel aan de straatzijde vernieuwen we naar een goed isolerende gevel die er toch uitziet als de bestaande karakteristieke gevel. De kenmerkende historische Bonifatiusgevel blijft behouden.

Actief leren

Bij het 21e-eeuwse onderwijs zitten leerlingen niet alleen maar in een klaslokaal. Het is essentieel om leerlingen actief te laten zijn in hun leren. Dit vraagt om een uitdagende onderwijsomgeving. Hoe? Een open karakter met menselijke maat door het creëren van lange zichtlijnen om interactie en sociale veiligheid te bevorderen. De school werkt met verschillende gradaties van zelfstandig werken. Het hele gebouw is hierop toegespitst. Vrijheid en flexibiliteit dus, ook door indeling en indeelbaarheid. Materialen die afgestemd zijn op de beleving van de leerlingen en gekozen zijn op basis van life-cycle costs. En verbinding met de omgeving en maatschappij door veel daglicht van buiten en het versterken van de doorkijk van binnen naar buiten en andersom.

Centraal hart

Om leerlingen in hun dagelijkse leeromgeving te inspireren, is de school ingedeeld in vier clusters. Kunst & Cultuur, Bèta, Talen en Mens & Maatschappij. De onderwijsclusters zijn verdeeld over vier verdiepingen die onder andere door vides met elkaar verbonden zijn. En tussen de clusters liggen leerpleinen: de verbindende schakels. Alle clusters liggen rond de aula, het ‘kloppend hart’ van de school. Hier speelt het centrale samenkomen en ontmoeten zich af. De aula heeft een dubbele verdiepingshoogte die aansluit op de begane grond. Een opvallende multifunctionele tribunetrap maakt het af. Het Kunst & Cultuur-cluster staat in directe verbinding met het podiumgedeelte. Optredens, bijeenkomsten, workshops en exposities: alles is mogelijk. En vanaf de centrale entree is de aula bij binnenkomst direct zichtbaar.

De school wordt verwarmd met stadsverwarming, hierdoor konden we de voormalige ketelruimte transformeren naar een klein theater. Wel blijft de aula het grote theater. Vanuit de omliggende gangen en de tussenverdiepingen kan iedereen naar optredens kijken. Dit versterkt het bruisende theatergevoel.

Gerelateerde projecten

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op