adaptief én gezond gebouw

Onderwijsgebouw Aurora, Wageningen

Deze nieuwe monoliet heeft zich recent tussen soortgelijke gebouwen op de groene campus van Wageningen University & Research genesteld. Van buiten oogt het robuust. Toch is het geen anoniem onderwijsgebouw, maar juist een heel transparant en daardoor ‘leesbaar’ gebouw. En van binnen? Dit onderwijsgebouw is flexibel in gebruik, (ook) transparant van opzet en groen van karakter. Aurora – de godin van de dageraard – doet haar naam hier eer aan. Een overvloed aan daglicht is namelijk een belangrijke kwaliteit van dit gebouw.

Fotografie: Ronald Tilleman

Functie:
hoger onderwijs & onderzoek

Opdrachtgever:
Wageningen University & Research

Locatie:
Wageningen

Status:
in gebruik

Interactie en ontmoeting
Dit onderwijsgebouw bevordert interactie en ontmoeting, en het delen van kennis. Het centraal gelegen atrium – zo hoog als het gebouw zelf – is de plek voor ontmoeting. Met rondom trapsgewijs, en verdiept gelegen terrassen over vijf verdiepingen. Hier zijn de ruimten voor onderwijs en onderzoek te vinden, net als plekken om te studeren of om in informele sfeer af te spreken. Een ruime centrale trap leidt de studenten en medewerkers door het gebouw. De opzet geeft overzicht, en vooral zicht op elkaar. Ondanks de omvang en hoogte behoudt het gebouw de menselijke maat.

“De uitdaging was om een intuïtief gebouw te maken, waarin alles vanzelfsprekend werkt en je als gebruiker niet hoeft na te denken over hoe je je beweegt. Om dat te bewerkstelligen hebben we bepaalde voorzieningen op een vaste plek gelegd, zoals de pantry, toiletten en de grote houten trap, die je nadat je binnen komt vanzelfsprekend neemt. Alles is open en met elkaar verbonden. Met het atrium als centrale plek, waar je altijd terugkomt en van waaruit je je kunt oriënteren.”
Carina Nørregaard, LIAG architecten en bouwadviseurs

Een groene uitstraling
Beleving is een belangrijk aspect van het gebouw. Dat betekent in het geval van Wageningen University & Research (WUR) een groene uitstraling. In het atrium groeien twee bomen. De balustrades van de terrassen zijn rijkelijk voorzien van planten. Waar je je ook bevindt, je hebt altijd zicht op of de begroeiing binnen of op het buitengebied / de campus. Dat geldt zelfs voor de hoorcollegezaal. De grote glaspartijen hier zorgen voor veel daglicht én geven uitzicht op weelderig groen. Meerdere bomen staan op enkele meters van de gevel vandaan. Zonwering is op een zonnige dag niet nodig.

“Bijzonder zijn de beleving in het gebouw en de leeromgeving die gecreëerd is. Het is een gebouw waar overal daglicht aanwezig is, zelfs in de grote collegezalen. Het gebouw geeft je het gevoel alsof je buiten in de natuur bent. Wanneer je met studenten en docenten over hun ervaring praat gebruiken ze dezelfde woorden als die in ons ambitiedocument stonden: een ruim, transparant en vooral erg licht gebouw met veel fijne plekken.”
Eric van der Meer, Wageningen University & Research

Een adaptief gebouw
Het is uiteraard een adaptief gebouw. Zo is Aurora klaar voor nieuwe onderwijsconcepten. Praktisch elke ruimte kan vergroot en verkleind worden, ook de laboratoria. De scheidingswanden zijn beschrijfbaar. Technische voorzieningen zijn volop aanwezig om er klassikaal, groepsgewijs of individueel te kunnen werken. Het gebouw biedt daarmee veel potentie tot andersoortig onderwijs. Bovendien is Aurora voorbereid op het huisvesten van toenemende studentenaantallen. Het gebouw voorziet in een uitbreiding aan de noordzijde met een gelijksoortige gebouwstructuur (inclusief atrium). De gevelelementen zijn snel en eenvoudig te demonteren en dan her te gebruiken. En van buiten oogt het nog steeds als een monoliet.

“Een deel van het programma was om ruimtes te maken zonder duidelijke invulling, zogenaamde innovatieruimten waar onderzoek naar het onderwijs van de toekomst gedaan wordt. Eigenlijk maak je een canvas zonder dat je er nog op schildert, maar dat je later in kunt kleuren. Zo hebben we de ruimte ingericht met hybride meubilair, waar je op allerlei manieren op kunt zitten en aan kunt werken. In elke ruimte kan de verhouding tussen docent en studenten steeds opnieuw worden ingevuld, omdat de inrichting flexibel is.”
Thomas Bögl, LIAG architecten en bouwadviseurs
De ingebouwde flexibiliteit en de mogelijkheden voor nieuwe onderwijsvormen passen naadloos bij onze onderwijsvisie voor de toekomst, waarin ‘blended’, interactief en kleinschalig onderwijs centraal staat.
Arthur Mol, Wageningen University & Research

Gerelateerde projecten

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op