klein binnen groot

Montessori Lyceum Sluisbuurt

In 2023 ‘dubbelt’ het Montessori Lyceum in Amsterdam. Op twee locaties komt een kleiner lyceum: in de Pieter de Hoochstraat en in de nog te bouwen Sluisbuurt aan de Oostkant van Amsterdam, bij Zeeburgereiland. Voor de laatste maakten wij een studie. Een volwaardige school voor mavo, havo en vwo voor zo’n 700 leerlingen en flexibel genoeg om te kunnen groeien naar 1100 leerlingen. Én waar de Montessori-gedachte centraal staat: ‘Help mij het zelf te doen’.

Functie:
Onderwijsgebouw voor mavo, havo en vwo en trainingshal

Opdrachtgever:
Montessori Scholengemeenschap Amsterdam

Locatie:
Amsterdam

Status:
Studie

De school ligt straks aan het water en heeft een prachtig weids uitzicht naar het IJ. Hier plaatsen wij de hoofdentree. De straat voor de school wordt zo een ontmoetingsplek voor kinderen. Een mooie kans voor een aangenaam entreegebied met een zachte scheiding tussen school en straat. De plint en gevel worden daarom uitdrukkelijk transparant om de verbinding tussen binnen-buiten en de beleving van het gebouw de versterken. Ook de trainingshal krijgt een transparante gevel. Verder oogt de school kleinschalig door de getrapte terrassen aan de gevels.

Ideale leeromgeving

Voor ons staat de leervraag van het kind centraal. Het leren, groeien en ontwikkelen is zichtbaar, met transparantie en de mogelijkheid tot interactie - zowel intern als vanuit het gebouw met de omgeving. Bij binnenkomst ervaar je direct een campusgevoel. Je hoort er als bezoeker bij en iedereen kan gemakkelijk zijn eigen plek vinden. Het entreegebied noemen wij het ‘dorpsplein’. Vanuit hier is er een doorlopende route die alle leerwerelden en clusters met elkaar verbindt. Met een tribunetrap, leerplekken en gevarieerde dakterrassen.

De nieuwe school biedt geborgenheid voor iedereen. Ieder heeft z’n eigen plek, en elk cluster heeft de juiste plek in relatie tot de andere clusters. Voor de onderbouwleerlingen maken we geborgen deelscholen op de hogere bouwlagen en meer in verbinding met de begane grond maken we jaarlagen voor de bovenbouw. Door het hele gebouw vinden leerlingen flexibele plekken, geschikt voor zelfstandig leren en groepsleren. Dit zijn plekken waar leerlingen zich kunnen terugtrekken en concentreren, maar waar ze ook samen kunnen leren en socialiseren. Zo is er altijd een goede plek passend bij de behoefte en activiteit. Dit kan een afgeschermde studienis zijn, een losse plek op een terras of bij de Mediatheek met comfortabele fauteuils.

Comfortabel en gezond

Royaal daglicht en hoge open ruimten in het hart van het gebouw bieden veel gemak. Daarnaast een luchtkwaliteit die zorgt dat je je binnen toch een beetje buiten kunt voelen. Veel groen, afwisseling met speels zonlicht, regen die je hoort en onderscheid tussen rust en reuring dragen er ook aan bij. Door het hele gebouw zorgen natuurlijke materialen voor een duurzaam karakter. Tactiele materialen zoals hout en bamboe werken mee aan een zachte en warme uitstraling.

Op het gebied van circulariteit stellen we bio-based en hernieuwbare materialen voor. Prefab en modulaire elementen voor de gevel en zichtbare mechanische details in de constructie. Met ‘droge’ verbindingen zonder lijm of kit. Zo kunnen de bouwelementen eenvoudig losgemaakt worden om ze te kunnen hergebruiken op een nieuwe plek.

Diverse groene dakterrassen op de verdiepingen vormen de verbinding met de stad en de gebouwen in de buurt: groen uitzicht, buiten leren en als zichtbaar duurzaam lesmateriaal.

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op