jongens zittend op een gele tribune trap met op de achtergrond een tekst ''don't trash the future'' in het Lyceum Schravenlant

duurzame bewustwording

Lyceum Schravenlant

Lyceum Schravenlant is het eerste schoolgebouw van Nederland dat volledig in de filosofie van Cradle to Cradle (C2C) is gerealiseerd. Op allerlei manieren is gekeken hoe de school in zijn geheel maximaal duurzaam kan zijn.

Fotografie: Moni van bruggen, Sebastiaan Knot en Ben Aarts

Functie:
Onderwijsgebouw havo/ vwo met 2 gymnastieklokalen

Opdrachtgever:
Stichting Openbaar Scholengroep Vlaardingen Schiedam

Locatie:
Schiedam

Status:
in gebruik

Aspecten die bij het Lyceum Schravenlant een grote rol speelden zijn onder meer een gezonde leefomgeving en robuustheid in de vorm van degelijke C2C-materialen zoals folies en vloeren, hergebruikte en upcyclebare materialen. De school heeft een sensorgestuurd regelsysteem voor lucht, verwarming en verlichting, CO2-gestuurde ventilatie, en binnenbeplanting, rendiermos, voor akoestiek en luchtvochtigheid. Voor het interieur is een stuk historie uit het oude schoolgebouw meegenomen naar het nieuwe. De oude kluisjes zijn bijvoorbeeld helemaal gestript en opnieuw gepoedercoat. Oude bouwborden zijn ook volledig geïntegreerd in het interieur.

“De jury is ervan overtuigd dat leerlingen een stevige dosis kennis en bewustwording rond duurzaamheid opdoen en betere ambassadeurs kun je op die leeftijd nauwelijks vinden.”
Jurylid Hidde van der Kluit Award Duurzame architectuur

educatief

De vormgeving van het lyceum is afgestemd op didactisch nut die een duurzame bewustwording bij leerlingen stimuleert. Van meet af aan waren de leerlingen actief betrokken bij de ontwikkeling van hun nieuwe schoolgebouw. Ze hadden inspraak in de architectenselectie en de leerlingen hebben samen met LIAG het gebouw vormgegeven. Zo is de balie in nauwe samenwerking met de leerlingen ontworpen. Voor de teksten op de atriumbalustrades is een wedstrijd uitgeschreven. Met het ontwerp heeft LIAG bewust de nieuwsgierigheid van de leerlingen uitgelokt, bijvoorbeeld door de installaties deels zichtbaar te laten.

Compact volume

De ruime, lichte hal waarin je binnenkomt is het kloppend hart van de school. De hoge ruimte geeft niet alleen overzicht en een gevoel van rust, de trap maakt het ook bij uitstek een ontmoetingsplek. Bij bijzondere gelegenheden fungeert de hal als aula en de trap als tribune. Voor extra zitcomfort zijn van oude tapijtstalen en autogordels kussentjes gemaakt.

De compacte opzet, met de leslokalen rond de hal vormt ook de basis van het duurzame concept. Met een minimum aan gangen zijn de leidingen kort en blijft ook het energieverlies via gevels beperkt. Bovendien biedt de structuur de nodige flexibiliteit. Als de school krimpt, dan kunnen twee deuren op slot gedraaid worden en een deel van de klaslokalen omgebouwd tot buurtvoorziening. De gymzaal is zo ontworpen dat hij nu al apart verhuurd kan worden. Mocht de school groeien, dan biedt het dak ruimte voor de bouw van extra lokalen.

Klaar voor de toekomst

Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten. Ook zijn bouwdelen nu al onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

“Leerlingen van de school zijn op vele manieren betrokken geweest en hebben directe invloed op het concept gehad ... Zij zullen ook door leermomenten in het gebouw gewezen worden op zijn duurzame kwaliteiten. Deze educatieve component maakt het project extra interessant: bewustwording bij leerlingen levert veel besparing op voor de langere termijn”.
Juryrapport Gouden Kikker 2012

Gerelateerde projecten

Dit vind je misschien ook interessant

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op