Het kindcentrum wordt een integraal opgezette leeromgeving waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. Iedere leeftijdsgroep krijgt zijn eigen gebied. Daarbij creëren we extra ruimte voor overgangsgebieden waar andere lesvormen mogelijk zijn én waar de kinderen fijn kunnen samenwerken. In de opzet is er een doorgaande lijn in onderwijs en opvang. Dit biedt meer kansen om bij elk kind talenten in de volle breedte te stimuleren. De kinderen kunnen bijvoorbeeld zelf alvast een kijkje nemen bij de hogere leeftijdsgroepen.
Veilig ontdekken
De kinderdagopvang en de onderbouw bevinden zich op de begane grond. Looplijnen voor de ouders die hun kind(eren) wegbrengen blijven hierdoor kort. Kinderen uit de midden- en bovenbouw kunnen zelf naar boven lopen, daarom situeerden we hen op de eerste verdieping. Voor elke leerling is er altijd zicht op de volgende fase in de school. Vanuit de kinderdagopvang zie je de onderbouw, vanuit de onderbouw zie je de middenbouw en vanuit de middenbouw is er zicht op de bovenbouw.
De plattegronden hebben we slim opgezet. De gebieden tussen de lokalen, de leerpleinen, konden we groter maken dan gevraagd doordat we kans zagen om de vierkante meters van de algemene verkeersruimte te reduceren. Dit biedt meer mogelijkheden voor groepsdoorbrekend onderwijs. De ruimer opgezette ‘middengebieden’ vergroten de mogelijkheid om los te komen van de traditionele lesmethoden. De gebieden kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. De structuur is flexibel, waardoor deze gemakkelijk aan te passen is aan de ontwikkeling van het onderwijssysteem. En de compacte opzet draagt bij aan een kleinere CO2-footprint.
De school en de kinderdagopvang zijn de twee hoofdgebruikers die, ondanks dat ze veel samenwerken, ook zelfstandig kunnen functioneren. Daar hielden we rekening mee in het ontwerp. Het kindcentrum heeft daarom meerdere entreezones.