tribune trap met grote glazen gevel, energiezuinige lampen en lopende leerlingen van het Frits Philips Lyceum in Eindhoven

aandacht voor kleinschaligheid

Frits Philips lyceum-mavo

Eindhoven heeft een nieuwe school: het Frits Philips lyceum-mavo. De school voor VMBO-t, HAVO en VWO biedt onderdak aan 1.650 leerlingen. De school is ontstaan uit de fusie van het Lyceum Bisschop Bekkers en het Christiaan Huygens College aan de Broodberglaan.

Fotografie: Arjen Schmitz, Ben Vulkers

Functie:
Onderwijsgebouw vmbo-t-havo-vwo inclusief sportaccommodatie

Opdrachtgever:
Stichting Eindhovens Christelijk Voortgezet Onderwijs (SECVO)

Locatie:
Eindhoven

Er is veel aandacht voor kleinschaligheid, ontwikkeling van de leerlingen en goed contact tussen docent en leerlingen. In het ontwerp zijn de wensen en aandachtspunten van de leerlingen, hun ouders en de medewerkers meegenomen. Door middel van enquêtes, workshops en spreekuren heeft LIAG de wensen van alle gebruikers in kaart gebracht en vertaald naar een nieuwe moderne en transparante leeromgeving.

Het gebouw heeft een onderscheidende uitstraling met een driedimensionale gevel die een steeds veranderend gevelbeeld schept als je er langs rijdt. Elk perspectief biedt een ander verrassend en fris kleuren-schema. De bestaande sporthal werd gerenoveerd, voorzien van een nieuwe kantine en volledig geïntegreerd in het ontwerp van de nieuwbouw.

“Kijk even om je heen; je kijkt overal dwars door het gebouw heen. En ondanks die transparantie en de vele open ruimten is het een rustige school.”
directeur-bestuurder Martin van den Berg

Het is een functioneel gebouw met een groot atrium, waardoor veel licht naar binnen valt dat zich doorzet naar de onderwijs- en talentenruimten. De vides op de tweede verdieping gaan tot de grond door en elk studiegebied heeft een vide met daklicht. Overal zijn akoestische maatregelen integraal opgenomen in de karakteristieke afwerking van plafonds en wanden met onder andere de houten latjes.

De onderbouw zit boven omdat het daar rustig is en de jongere leerlingen van daaruit langzaam de school kunnen ontdekken. Ook de entree is kleinschalig, waarbij je niet direct in de aula terecht komt. Je kunt via de aula naar boven maar ook via het trappenhuis. Op elke verdieping zijn vier hoeken met studiegebieden en lokalen waardoor het in kleinere units onderverdeeld is.

Er is extra aandacht gegeven aan energiezuinige verlichting en een binnenklimaat dat de ontwikkeling van de leerling maximaal ondersteunt.

“Het is vooral een transparant gebouw geworden dat werkt: brugklassers zien oudere leerlingen in witte jassen met brillen en leerlingen die met werkstukken kunstzinnige vorming bezig zijn. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid en daar wil je bij horen.”
directeur-bestuurder Martin van den Berg

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op