Steeds veranderende gevel met grote zit trap, glazen gevel en lopende en zittende leerlingen van het Frits Philips lyceum Eindhoven

aandacht voor kleinschaligheid

Frits Philips lyceum-mavo

Frits Philips lyceum-mavo is een school voor VMBO-t, HAVO en VWO en biedt onderdak aan 1.650 leerlingen. De school is ontstaan uit de fusie van het Lyceum Bisschop Bekkers en het Christiaan Huygens College aan de Broodberglaan.

Fotografie: Arjen Schmitz, Ben Vulkers

Functie:
Onderwijsgebouw voor VMBO-t, HAVO en VWO inclusief sportaccommodatie

Opdrachtgever:
Stichting Eindhovens Christelijk Voortgezet Onderwijs (SECVO)

Locatie:
Eindhoven

Steeds veranderende gevel met grote zit trap, glazen gevel en lopenende leerlingen van het Frits Philips lyceum Eindhoven

Er is veel aandacht voor kleinschaligheid, ontwikkeling van de leerlingen en een goed contact tussen docent en leerlingen. In het ontwerp zijn de wensen en aandachtspunten van de leerlingen, hun ouders en de medewerkers meegenomen. Door middel van enquêtes, workshops en spreekuren heeft LIAG de wensen van alle gebruikers in kaart gebracht en vertaald naar een moderne en transparante leeromgeving.

Het gebouw heeft een onderscheidende uitstraling met een driedimensionale gevel die een steeds veranderend beeld geeft als je erlangs rijdt. Elk perspectief biedt een ander verrassend en fris kleurenschema.

De bestaande sportzaal werd gerenoveerd, voorzien van een nieuwe kantine en volledig geïntegreerd in het ontwerp voor de nieuwbouw. De sportzaal heeft drie zaaldelen, die van elkaar te scheiden zijn door middel van flexibele scheidingswanden. Tevens bevinden zich hier de bijbehorende kleed-, opslag- en technische ruimten.

Kijk even om je heen: je kijkt overal dwars door het gebouw heen. En ondanks die transparantie en de vele open ruimten is het een rustige school.
Martin van den Berg – directeur-bestuurder

Het is een functioneel gebouw met een groot atrium, waardoor veel licht naar binnen valt dat zich doorzet naar de onderwijs- en talentenruimten. De vides op de tweede verdieping gaan door tot aan de grond en elk studiegebied heeft een vide met daklicht. Overal zijn akoestische maatregelen integraal opgenomen in de karakteristieke afwerking van plafonds en wanden met onder andere houten latjes.

De onderbouw zit boven omdat het daar rustig is en de jongere leerlingen van daaruit langzaam de school kunnen ontdekken. Ook de entree is kleinschalig, waarbij je niet direct in de aula terechtkomt. Je kunt via de aula naar boven maar ook via het trappenhuis. Elke verdieping heeft vier hoeken met studiegebieden en lokalen, een onderverdeling dus in kleinere units.

Er is extra aandacht besteed aan energiezuinige verlichting en een binnenklimaat dat de ontwikkeling van de leerling maximaal ondersteunt.

Het is vooral een transparant gebouw geworden dat werkt: brugklassers zien oudere leerlingen in witte jassen met brillen en leerlingen die met hun werkstuk kunstzinnige vorming bezig zijn. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid, daar wil je bij horen.
Martin van den Berg – directeur-bestuurder

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op