Nieuws

Internationale aandacht voor Niekée

donderdag 8 apr. 2021

Hoewel Niekée alweer bijna vijftien jaar geleden in gebruik is, is de internationale interesse in de school nog altijd groot. Het gebouwconcept is zonder enkele verbouwing of de wens om te verbouwen nog steeds bijzonder succesvol.

Zo kwam Niekée vorige maand ter sprake in de podcast ‘Future Proofing Our Schools’’ van de BBC.

En kwam de school als onderwerp aan bod bij een keynote van Jonathan Rochelle (voormalig director of Product bij Google). “Leerlingen leren veel op school - maar leren ze de vaardigheden die ze nodig hebben om productieve mensen te zijn op het werk, in hun leefomgeving en in hun eigen leven? Leren ze hoe ze effectief kunnen leren en hoe ze hun passies en nieuwsgierigheid kunnen nastreven om een carrière na te jagen- of gewoon geluk?”

Voor ons is het dan natuurlijk belangrijk hoe een gebouw daar aan kan bijdragen. Deze vraag kwam ook terug in een Chinese publicatie die onlangs verscheen, waarbij de schrijver ingaat dat deze "beste school van de toekomst" een soort Google-bedrijf voor kinderen blijkt te zijn.

Niekée, de eerste Agora school van Nederland heeft geen klaslokalen. De groepen hebben onafhankelijke ruimtes, elke leerling heeft zijn eigen "werkruimte" en kan vrij aangepast worden. Dit betekent dat leerlingen in plaats van elke 50 minuten van klaslokaal te wisselen, in hun eigen ruimte kunnen blijven werken. Wel beschikt de school over ruimtes om samen te werken, te overleggen of om in een workshop-setting te kunnen werken. Elk kind heeft zijn eigen unieke leerplan om zijn talenten en ambities te ontdekken en te ontwikkelen.

Teamleider van Niekée Rob Houben zegt over het Agora onderwijs:

“Het is net als de Harvard University, waar alle kennis in de wereld samenkomt. Het is als een Boeddhistische tempel waar je kunt ontspannen, focussen en je eigen waarde kunt ontdekken. Het is net een creatieve fabriek. Je kunt alles proberen te maken wat je maar kunt bedenken: schilderen, grafisch ontwerp, 3D-printen, koken, houtbewerking, machines, programmeren, robots maken. Het is als een bazaar waar je nieuwe dingen kunt ontdekken, vrienden kunt maken en elkaar kunt inspireren, debatteren en communiceren.”

Met zwevende lokalen die wij ontwierpen in het centrale atrium, transparantie en het opvallende kleur- en materiaalgebruik onderscheidt Niekée zich in alle opzichten van een traditionele school. In deze dynamische leerwereld staat de leerling centraal. Dit komt tot uiting in de organisatie van het gebouw rond een centrale open ruimte met hierin de hangende thuishonken en het open leercentrum. Door de grote interne transparantie staan de leerlingen in direct contact met de werkplaatsen op de begane grond en de twee verdiepingen met overige leergebieden.

Het gebouw ondersteunt het natuurlijke leerinstinct en interesses van de leerlingen. Een fysieke omgeving die de verwondering stimuleert met ruimtes waarbij alle zintuigen geprikkeld worden. Het gebouw werkt als een uitdagende fabriek, een atelier, een werkplaats. De lerarenkamer wordt omgetoverd tot grand café, de grote wand in het atrium wordt een klimmuur, de prachtige receptie een werkplek voor leerlingen.

Link naar de BBC podcast

Link naar de Chinese publicatie

Gerelateerde projecten

Dit vind je misschien ook interessant

Benieuwd naar een verhaal over architectuur waar je gelukkig van wordt?

neem contact op